Nejdřív trochu historie

Po rozpadu Velkomoravské říše se hřeben Bílých Karpat stává územím nikoho. Hranice uherského krále končí na řece Váh a vliv přemyslovských knížet sahal pouze k řece Olšavě a k dolnímu toku řeky Moravy. Psal se rok 1220.
Dalších 500 let se kraj střídavě osídloval, budovalo se opevnění, válčilo se. Některé válečné nájezdy doslova oblast vylidnily aby zase následovalo nové osídlení. Například v Myjavě našlo svůj nový domov mnoho uprchlíků z oblastí ohrožených Turkami. Až za vlády Marie Terezie nastává v oblasti klid. V roce 1918 vzniká Československý stát.

Tip na výlet

Názvy stanic a obcí jako Louka, Lipov, Javorník, Vrbovce, Hrachoviště, Višňové dávají jasně najevo svůj původ. Kombinace hor, venkova a zemědelství rovná se pomalu plynoucí čas. Zpívá o tom i známá skupina Kabát. Zaparkujte tedy na chvíli svůj automobil, kupte si jízdenku a jeďte se na výlet. Turisty opomíjené Bílé Karpaty zato stojí.

Železnice

Stavila se po etapách, celý úsek byl zprovozněn v roce 1929. Stavitelé měli před sebou stavbu členitou krajinou spojující pohraniční části nově vzniklé republiky, navíc v zemědělské oblasti, kde jediným průmyslovým prvkem mohla být tak leda domácí pálenice.
Ve své době měla trať nejdelší tunel, (celkem jich má tři) u Myjavy je další technickou lahůdkou je ocelový most v oblouku. Po celém úseku železnice je mimoúrovńové křížení se silnicemi, což opět vyzdvihuje technickou vyspělost a nadčasovost stavby. Přepravu cestujících zajišťují motorové osobáčky, upravené na přepravu jízdních kol. Díky železničnímu muzeu ve Staré Turé a depu ve Veselí nad Moravou jsou na trati provozovány historické jízdy parních vlaků.